VA vill öka kunskapen om ungas syn på vetenskap och kunskap, samt om hur de utvecklar sina attityder och åsikter.

• Elever ritar sig själva som framtida forskare – resultat från ForskarFredags teckningstävling 2017 (2018:4)
I samband med ForskarFredag 2017 ritade elever 1 237 bilder av sig själva som forskare. Analysen av ett urval av dessa redovisas i denna studie.
• Kunskap äger (2007:8) – sammanfattning av ungas attityder till kunskap, forskning och forskare
Kunskap är bra! Men ”vetenskap” uppfattas negativt av unga. Det visar den studie av barns och ungdomars attityder till kunskap, forskning och forskare som VA genomförde 2007. Studien består av en analys av samlade data från VAs årliga attitydundersökningar 2002-2007 (2007:4), djupintervjuer med barn, 10-12 år, och ungdomar, 16-17 år (2007:5), en förstudie av forskarbilder i medier som unga tar del av (2007:6), en analys av utvärderingar av aktiviteter vars syfte är att stimulera ungas intresse för naturvetenskap och teknik (2007:7) samt en integrerad bred översikt av litteratur.
• Myself as a researcher (2008:3)
I samband med ForskarFredag 2007 ritade 3 000 barn teckningar av sig själva som forskare. Analysen av ett urval av dessa redovisas i denna studie.