Hur påverkar livsåskådning, värderingar, kulturell och social bakgrund synen på kunskap, forskning och forskare? Det undersökte VA i projektet Vetenskap & Värderingar.

Vetenskap & Allmänhets tidigare studier har visat att utbildningsnivå har ett tydligt samband med förtroende för forskning och attityder till forskare. Vi har också sett tecken på att förtroende och attityder hänger samman med ”socialklass”.
I studien Vetenskap & Värderingar har vi gått ett steg längre och undersökt hur människors värderingar, livsåskådning, sociala och kulturella bakgrund har samband med deras syn på kunskap och forskning.
Studien består av tre delar:
1. Vetenskap att tro på? (VA-rapport 2009:3)
med fokus på tro och livsåskådning, presenterades i november 2009 och diskuterades på årskonferensen VA-dagen 2009.
2. Kunskap i en klass för sig? (VA-rapport 2010:2)
med fokus på politiska värderingar och ”klassamhället”, presenterades i juni 2010 och diskuterades vid ett seminarium under Almedalsveckan i Visby i juli 2010.
3. Känsla för kunskap – nio röster om vetenskap och värderingar (VA-rapport 2010:3)
där profiler från olika delar av samhället reflekterar över resultaten. Denna bok innehåller också en sammanfattning av studiens första två delar och ett avsnitt där VA drar slutsatser och ger rekommendationer för framtiden.
Studiens resultat sammanfattas på engelska i rapport 2010:4, Science & Values.
Projektet diskuterades även på den årliga VA-dagen 2010 under temat Lycklig den som kunskap har.