Lycka är… en mer vetenskaplig skola?

Ojojoj, debatten om skolan verkar formligen ha exploderat den senaste veckan. Var det Björklunds senaste utspel om att – trots remissinstansernas avrådan – skriva in skolk i betyget som satte fart på det, eller Kurt Fischers besök i Sverige, eller SNS, eller…? Man undrar. Kanske en kombination?

Kort resumé: Samma dag som nyheten om skolk i betygen togs upp i Svenskan hade DN en hearing om skolan, med anledning av Zarembas uppmärksammade artikelserie. Samtidigt hade Rifo seminarium med Kurt Fischer i Riksdagen. Samma dag kom även debattartikel om SNS nya forskningsprogram som ska förbättra svensk utbildning. Och i fredags var Kurt Fischer en av de medverkande i seminariet Hjärnkoll på skolan som vi på VA tillsammans med en rad andra aktörer arrangerade som en del av Vetenskapsfestivalens program.

Eva-Lotta Hulthén, frilansjournalist, undrar varför politiken går på tvärs mot forskningen när hon skriver om sina intryck från det sistnämnda seminariet på sin blogg (även i GP). Linda Linder, pedagog, bloggar om DN-hearingen och sin besvikelse över nivån på debatten. Karin Bojs, DN, gick i stället på riksdagsseminariet med Fischer, och menar i sin söndagskrönika att kunskap borde få konsekvenser även i skolan.

På Twitter kan man följa debattströmmen via taggen  #skollyftet och det finns även en sajt med samma namn, skollyftet.se, där lärarna försöker göra sig hörda (genom bruset från alla andra?):

… syfte är att ge lärare möjlighet att ta plats på skoldebattens arena och göra sina röster hörda. På Skollyftet kan vi lärare styra debatten och välja vilka debatter som är viktigast för oss just nu.

Lite skojigt är det, att mycket av det som vi på VA framförde redan 2004, då vi publicerade vår första undersökning av lärares syn på och kontakter med forskare och forskning, nu hamnat på förstasidor och debattfora, i seminarier och bloggar. Våra resultat visade på ett stort avstånd mellan lärarpraktiken och forskningen, och vår slutsats var – redan då – att detta måste minska.

Hur svårt ska det vara? för att citera Christermagister…

Skolan dök också upp i det samtal om kunskap och lycka som vi hade med professor Bo Rothstein på vetenskapsfestivalens stora scen i Nordstan i Göteborg förra veckan. Utgångspunkten var vår studie Vetenskap & värderingar, som visar att de som är ”lyckliga” är också mer positiva till kunskap. ”Lycka” hänger i sin tur samman med faktorer som utbildningsnivå och social bakgrund, och det finns stora skillnader i hur intresserad man är av att ta del av t.ex. populärvetenskap. Bo Rothstein har i sin forskning studerat vad som gör ett samhälle ”lyckligt”, och pekar bland annat på faktorer som jämlikhet och tillit till såväl medmänniskor som samhällsinstitutioner. I samtalet identifierade vi skolan som en nyckel till att få med alla – eller i alla fall fler – på kunskapståget och jämna ut skillnader mellan samhällsgrupper.

Skolan, skolan… Vi lär få anledning att återkomma till den även på VA-bloggen!

/Karin Hermansson

PS. För övrigt tycker jag att skolknotering ett roligt ord. Det tog en stund av funderingar över vad man gör när man ”knoterar” innan jag fattade vad det stod 🙂


Lägg till en kommentar

2 kommentarer

  1. Mary Jensen |

    Kul att du gillade mitt ord ”skolknotering” – jag tyckte att det var riktigt fyndigt. Skoj med ord och lustigt hur hjärnan styr vad vi ser.

    Svara
  2. Karin |

    Hej Mary!
    Ja, jag gillar också ord – både att leka med dem och att fundera på deras makt över tanken.
    Knotera mera 🙂

    Svara