I projektet Nyhetsvärderaren samarbetade forskare med skolklasser för att utveckla ett verktyg för att lära ut digital källkritik. Verktyget finns nu tillgängligt på nyhetsvarderaren.se och är gratis att använda.


 

Nyhetsvärderaren lär ut en evidensbaserad metod för källkritik på nätet. Verktyget kan användas av lärare och kursledare för att undervisa om källkritik, men också av alla som på egen hand vill träna upp sin källkritiska förmåga. Flera år av forskning och utveckling ligger bakom verktyget, som är gratis att använda.

Självtest och fördjupningsdel

Nyhetsvärderaren består av två delar som kan kombineras eller användas oberoende av varandra.

  • I självtestet möter användaren ett antal nyhetsinlägg som har delats via sociala medier. Uppgiften är att avgöra sanningshalten i nyheterna. Samtidigt ges handfasta tips om hur man kan bli bättre på att upptäcka falska nyheter.
  • Fördjupningsdelen är utformad för skolor och kursverksamheter. Här arbetar elever i grupp för att granska nyheter från sina egna flöden, eller en uppsättning nyheter som läraren/ledaren har valt ut på förhand.

Vetenskapliga principer för källkritik

Forskning om källkritik tyder på att det inte räcker med hög utbildning och ett allmänt kritiskt förhållningssätt för att kunna tolka nyheter på ett bra sätt. Alla kan luras av falska nyheter – oavsett om man är grundskoleelev eller professor. Det bästa sättet att avgöra om nyheter går att lita på eller ej är att följa vissa vetenskapliga principer. I Nyhetsvärderaren används dessa principer för att skapa ett verktyg som kan användas för att lära ut källkritik i digitala medier.

Med hjälp av verktyget kan elever samla in, kategorisera och analysera nyheter på ett vetenskapligt sätt. På detta sätt får de träning i att källkritiskt granska nyheter i sina egna flöden, samtidigt som de bidrar till ny kunskap om vilka slags nyheter unga tar del av.

Startade som ett massexperiment

Projektet Nyhetsvärderaren startade 2017 som ett massexperiment i ForskarFredags regi. Ett fortsättningsprojekt tog vid 2018–2021 då verktyget vidareutvecklades och testades för att kunna användas av både skolor och allmänheten.

Som en del av fortsättningsprojektet genomfördes Nyhetsvärderaren Valspecial hösten 2018, där elever hjälpte forskare att undersöka vilka nyheter som rörde sig i ungas nyhetsflöden inför svenska riksdagsvalet.

Nyhetsvärderaren är ett samarbete mellan ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet, Uppsala universitet och forskningsinstitutet RISE Research Institutes of Sweden. Projektet finansieras av Vinnova och Uppsala universitet.

För mer info kontakta Fredrik Brounéus, utredare och pressansvarig på VA.

Se även projektets hemsida: Nyhetsvärderaren.se

 

Läs det senaste om projektet:


| Vetenskap & Allmänhet

Forskning för alla – ny tv-serie av VA

Vad är vetenskap, hur har den utvecklats och vad behöver man egentligen veta om forskning? Det är några av frågorna i tv-serien Forskning för alla – så skapas kunskap på UR Play. I sju avsnitt samtalar forskare med VAs generalsekreterare Cissi Billgren Askwall om bland annat medborgarforskning, statistik och källkritik.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Källkritik för alla – Nyhetsvärderaren lanseras idag

Flera år av forskning och utveckling ligger bakom Nyhetsvärderaren, ett verktyg som lär ut en evidensbaserad metod för källkritik online. Nu lanseras verktyget, som kan användas av lärare och kursledare för att undervisa om källkritik, men också av alla som på egen hand vill träna upp sin källkritiska förmåga.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Digital källkritik i covid-pandemins spår

Covid-pandemin har fört med sig en svallvåg av falska nyheter. Hur kan vi bli lite mer källkritiska på nätet? Och hur påverkas forskningen om digital källkritik? VA tar tempen på de brännheta frågorna med Thomas Nygren, universitetslektor och forskningsledare för verktyget Nyhetsvärderaren.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Nyhetsvärderaren drar söderut

I höst ska danska ungdomar granska digitala nyheter och hjälpa forskare i “Nyhedstjekket”. Projektet är en dansk variant av svenska Nyhetsvärderaren. Det handlar om att lära sig skilja “skidt fra kanel” som det står på organisatörens webbplats.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Svårt för unga att identifiera falska nyheter

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie från projektet Nyhetsvärderaren. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

Läs vidare