För trendnörden är prylar viktigare än kunskap?

Skapad:

2010-10-19

Senast uppdaterad:

2022-01-10

I morse möttes trötta morgonresenärer i SL-trafiken av detta glada tillrop från tidningen Metros framsida. ”Den sexige nörden”, minsann…

Hur är det egentligen – är nördarna på gång på allvar nu? Är ”nördarnas revansch” här? Och vad är egentligen en nörd?

Geek Girl Meetup definierar det så här: Med nörd menar vi att du brinner för någon aspekt av hur ny teknik sammanflätad med nya sociala processer förändrar världen.

För Facebookgruppen Tekniska museets nördar är en nörd en eldsjäl; en hängiven person som hyser ett brinnande intresse för ett specifikt ämne och som har djup kunskap om det. Sådana nördar kan man träffa på museets nördcaféer varje onsdag.

Som medveten nörd behöver man förstås (?) en schysst nörd-butik. På nätbutiken Smarta Saker finns en del roligt – och de har faktiskt en avdelning för svenska innovationer! Tar man en utflykt till något av landets science centers brukar annars deras butiker vara små eldoradon för prylnördar. Mitt senaste fynd var ett mjölkpaketsomslag med multiplikationstabeller.

Annars kan jag tipsa om två amerikanska sajter som utan att hymla inriktar sig på just nördar: På Geek Gone Chic hittar du allt från usb-minnen i form av små robotar, eller sushi-häftapparater, till rosa laptopväskor och trosor med inloggningsruta… På ThinkGeek kan man exempelvis beställa  T-shirt med inbyggd, spelbar gitarr.

(Not: Skillnaden mellan ”geek” och ”nerd” är något oklar. Men på svenska tror jag att ”nörd” fungerar fint som samlingsbegrepp.)

Fast…

Om vi för ett ögonblick går tillbaka till de två nörd-definitionerna ovan. För att vara en riktig nörd räcker det inte med att ha coola tekniska prylar. Man måste också brinna för något, och också ha djup kunskap om det. För naturvetenskaps- och tekniknördar är matten en viktig grundsten. Att döma av morgonens ”larmrapport” från Skolinspektionen är det dock illa ställt med svenska gymnasieskolors undervisning i matematik.

På Skolinspektionens hemsida kan man få en kort och kärnfull sammanfattning av rapporten i form av ett Youtubeklipp (!). Eleverna räknar mekaniskt i boken och får inte den kunskap de behöver, säger projektledaren Monica Gillenius i filmen.

Det bådar inte gott för Sveriges framtida nördar…

/Karin Hermansson

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *