Varje höst sedan 2009, har tusentals Svenska elever i alla åldrar hjälp forskare att samla in stora mängder data för att ta fram nytt vetande i ForskarFredags massexperiment.

riskforsoket
ForskarFredags massexperiment 2012 Riskbilden där elever hjälpte en forskare att undersöka vilka platser, situationer och föremål barn och ungdomar uppfattar som mest riskfyllda.

Dessa så kallade massexperiment ger värde både till forskarna som inte skulle kunna fått in mängden och den geografiska spridningen av data på ett annat enkelt sätt, samt att eleverna får möjlighet att delta i ”RIKTIG” forskning och lärarna material och metod för att kunna lära ut senaste forskningen på ett sätt som ska passa in i kurs och ämnesplaner.

Massexperimenten kopplar effektivt ihop skolan med forskning och skapar värdefulla kontakter med forskare och ger eleverna insikt i vad forskning är och vetenskaplig metod. VA samordnar massexperimenten som en del av den årliga vetenskapsfesten ForskarFredag. Skolor över hela Sverige inbjuds att delta och upp till 18.000 elever deltog 2013.

VA gör en årlig utlysning för att få in förslag till massexperiment varje år och hjälper sedan forskarna att utforma ett experiment där elever kan hjälpa till i forskningen med handledning av sina lärare.Massexperimentet väljs ut bland annat för att kunna passa in i skolans kursplaner och instruktioner med bakrundsamaterial tas fram av VA och forskarna gemensamt. I många fall kan eleverna och lärarna även ha dialog med VA och forskarna under massexperimentet gång via sociala media.

Läs om det senaste massexperimentet HÄR

Informationsbroschyr om våra massexperiment på engelska finns här.

För mer info kontakta Fredrik Brounéus, projektledare och kommunikatör på VA

 

Senaste om våra massexperiment:


| Vetenskap & Allmänhet

Efterlyses: Skolelever till banbrytande forskningsprojekt

Vi möter den utanför mataffären, vid busshållplatsen, i simhallen. Anslagstavlan – fylld av handskrivna lappar, budskap, affischer. Men vad fyller den analoga anslagstavlan för funktion i dessa digitala tider? Vem säger vad? Och varför? Forskare söker nu hjälp från skolelever att kartlägga innehållet på anslagstavlor runtom i Sverige.

Läs vidare

| Helen Garrison

Building bridges in science communication. Report on VA’s experiences at PCST in Turkey

Istanbul was the host city for the 14th global PCST science communication conference that took place between 26 and 28 April 2016. The conference gathered some 300 delegates from 40 countries to discuss a wide range of issues in science communication practice, training and research. This year VA (Public & Science) contributed three engaging sessions to the programme on citizen science, factors influencing public confidence in science and ways of influencing Horizon2020, respectively.

Läs vidare

| Helen Garrison

Swedish pupils’ buried tea bags help to advance climate research

Last year, Swedish school pupils helped scientists to bury over three thousand tea bags in the countryside. The Tea Bag Experiment is a mass experiment to investigate soil decomposition rates in different parts of the country and how the process is being affected by climate change. The results have now been published and show that the first phase of decomposition is particularly affected by a warmer climate.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

The Swedish Mass Experiments

Since 2009, the Swedish non-profit organisation Public & Science (Vetenskap & Allmänhet, VA) has been coordinating an annual mass experiment as part of the European Researchers’ Night.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Skolelevers nedgrävda tepåsar för forskningen framåt

Svenska skolelever hjälpte förra året forskare att gräva ner över tretusen tepåsar i skog och mark. Massexperimentet Tepåseförsöket undersöker hur jordens nedbrytningsförmåga ser ut runtom i landet och hur den kan komma att påverkas av klimatförändringarna. Nu publiceras resultaten – som visar att särskilt den första fasen i nedbrytningen påverkas av ett varmare klimat.

Läs vidare