Datum & tid
13 maj 2011
11.00–14.00
Plats
Elite Park Avenue Hotel, Göteborg
Lägg till i kalender
iCal
Förändras undervisningen av ny forskning?
Struntar svensk skola i hur barns hjärnor fungerar? I vilken utsträckning används nya forskningsrön när läroplaner skrivs om och skolreformer planeras? Är skolan alltför modern eller kanske väl gammalmodig? Hur kan vi överbrygga glappet mellan forskning och skola?
Välkommen att diskutera dessa frågor vid ett interaktivt lunchseminarium! Utgångspunkten är nya rön om hur hjärnan och lärandet utvecklas som presenteras av Kurt Fischer, Ph D, Charles Bigelow Professor of Education vid Harvard University, USA.
Seminariet varvar rundabordsdiskussioner med inspel från inbjudna medverkande och samtal i plenum. Det knyter an till Vetenskaps festivalens tema kreativitet genom kopplingen mellan lek, rörelse, musik och inlärning.
Medverkande: Kurt Fischer, Professor of Education vid Harvard University; Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet; Christina Hinton,
Ed M, forskare vid Harvard University; Peter Honeth, statssekreterare vid Utbildningsdepartementet; Tommy Lagergren, chef för utvecklingsavdelningen vid Skolverket; Johanna Lundén, rektor och speciallärare vid Nossebro skola och Håkan Sörman, vd för Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
Samtalsledare är Christina Ehneström och Stig Roland Rask
Anmälan görs senast den 3 maj till isa.hammarling[@]goteborg.com. Ange namn, organisationstillhörighet, epostadress och eventuella födoämnesallergier.
Arrangörer är Centrum för Kultur och Hälsa vid Göteborgs universitet, Vetenskap & Allmänhet, Vetenskapsfestivalen och Vetenskapsrådet.