Datum & tid
01 dec 2015
13.15–16.45
Plats
Wallenbergsalen, Stockholms universitet
Lägg till i kalender
iCal
Att dela med sig av sin kunskap är en viktig del av den akademiska verksamheten. Men när denna uppgift ska utföras via massmedierna upplever somliga ett motstånd. Det kan exempelvis handla om en oro över att bli felciterad eller att få många års komplex forskning nedkortad till några få rader i en tidning eller till några sekunder i radio eller tv.
Samtidigt är samhällets informationstörst idag större än någonsin – och det är via medierna de flesta tar del av forskning och nya rön. För forskaren handlar det därför om att även i media kunna förklara hur forskningen går till, vilka resultaten är och varför även nyfikenhetsforskning är nödvändig.
Seminariet riktar sig till forskare och vill dels ge ökad insikt i mediebranschens förutsättningar, dels underlätta samarbetet mellan journalister, forskare och kommunikatörer.
Program
13.15 Välkommen och introduktion
Astrid Söderbergh Widding, rektor Stockholms universitet
Anna Maria Fleetwood, rådgivare externa relationer, Vetenskapsrådet
Anders Sahlman och Cissi Askwall, samtalsledare, Vetenskap & Allmänhet
13.35 Journalister berättar: Så arbetar jag
Om nyhetsvärdering och arbetsmetoder.
Lars Eisjö, redaktör Aktuellt, SVT
Patrik Hadenius, chefredaktör Forskning & Framsteg, Språktidningen, m.fl.
14.15 Fikapaus
14.45 Forskare berättar: Mina erfarenheter av mediekontakter
Christina Garsten, professor i socialantropologi, ordförande Score, Stockholms universitet
Tina Sundelin, fil. dr. i psykologi, Stockholms universitet
Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik, Stockholms universitet
15.45 Vad kan kommunikatörerna hjälpa till med?
Sofia Lagergren, pressekreterare, Sektionen för kommunikation, Stockholms universitet
16.00 Paneldiskussion
Seminariets journalister och forskare diskuterar med varandra och med publiken under ledning av dagens samtalsledare.
16:45 Mingel
Seminariet webbsänds på su.se/play
Anmälan: Anmälan är stängd.
Kontakt: Eva Albrektson, Sektionen för kommunikation