Klyftiga kids har koll på klassrumsklimatet

Skapad:

2009-08-24

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Sömnig på lektionen? Då är det inte lätt att lära sig något!

Sömnig kan man som bekant bli om luften är dålig i lokalen. Landets skolbarn och -ungdomar välkomnas nu att delta i ett nordiskt massexperiment som går ut på att mäta kvaliteten på luften i klassrummet. Innehåller den för höga halter koldioxid? Känner eleverna av om luften är dålig? Och blir den kanske bättre om man vädrar?

Mätningar görs också i Danmark och Norge, vilket betyder att jämförelser mellan länderna kan göras. Resultaten analyseras av forskare vid Norsk institutt for luftforskning och Danmarks Tekniske Universitet och publiceras i slutet av 2009.

Vid ett liknande norskt experiment för några år sedan visade sig 42% av de norska skolorna ha dålig inomhusluft. Detta fick stor uppmärksamhet i norska medier och ledde till att ventilationen förbättrades i flera skolor!

Experimentet är en del av av Vetenskapsfesten ForskarFredag, som koordineras av VA. ForskarFredag äger i år rum den 25 september på 17 orter i Sverige. ForskarFredag är i sin tur en del av det Europeiska Researchers’ Night.

Läs mer på ForskarFredag-webben och/eller på VA-webben!

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Kommentarer om “Klyftiga kids har koll på klassrumsklimatet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *