Kunskap och kommunikation ger hopp

Skapad:

2009-03-25

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Via Alltiallon hittade jag nu på morgonen Lärarnas Riksförbunds yttrande över betänkandet ”En hållbar lärarutbildning”. Man kan läsa en kort sammanfattning (pdf) av vad de tycker, eller hela remissvaret (pdf) . Bland annat anser LR att satsningen på forskningsanknytning är bra, men de föreslår en alternativ utformning av utbildningen för att ge större ämnesdjup för åk4-6-lärare. Jag skrev om vårt remissvar i fredags.

Ny Tekniks ledare har den uppmuntrande rubriken ”33 skäl att tro på framtiden”. Utöver de 33 berättar chefredaktören Lars Nilsson om Teknikdelegationen, som hade pressträff i fredags där de bland annat presenterade en katalog över drygt 200 projekt som ska stimulera intresset för naturvetenskap och teknik hos unga. Lars Nilsson tror att det som talar för att denna delegation kommer att lyckas med mer än att leverera en lunta papper stavas Leif Johansson, dvs. delegationens ordförande: ”En passionerad tekniker med ett grymt kontaktnät”.

Så till Clas Svahns blogg Märkligheter, som jag kommenterade i går. Idag går han till motangrepp mot den bloggstorm – eller ”friska vind av moralpanik” som han själv kallar den – som uppkommit kring starten av bloggen. Han skriver bland annat:

Intresset för frågor som vi lite enkelt kan klämma in under rubriken ”det okända” är stort. Läsarnas kunskaper är inte lika omfattande. Min förhoppning med den här spalten är att diskutera dessa frågor på ett kunskapsrikt och upplysande sätt så att läsarna ska kunna veta istället för att tro.

Slutligen är det ju våffeldagen. Det betyder att det är nio månader till julottan! Visst kan vi för ett ögonblick få glömma forskningsrönen om t.ex. socker, vitt mjöl och fett? Är det inte professor Stefan Rössner som brukar säga att man kan äta allt om man inte gör det jämt? Det tänker jag tänka på när jag mumsar på min våffla idag!

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *