GÄSTKRÖNIKA: ­Magnotion –Orientation by Magnetism

I skymningen, när naturens siluetter och färger långsamt smälter samman, förlorar våra ögon sin förmåga till orientering. Samtidigt inleder miljontals migranter en vidsträckt resa. Bogong-fjärilarna flyger ljudlöst mot bergen i söder med jordens magnetfält som vägvisare. Södra halvklotets sprakande vintergata och eukalyptusträdens dofter hjälper dem att nå målet i grottorna i de australiensiska alperna. Med vetenskapskommunikationsprojektet Magnotion fick upptäckten av magnetsinnet, som länge var okänt för människan, en konstnärlig gestaltning och ett eget namn.

Lund Vision Group och professor Eric Warrants forskning vid Lunds universitet handlar om Bogongfjärilens orienteringssinne. Bogongen är en av naturens många superhjältar, som ger oss ny kunskap om sina övermänskliga krafter. Magnotion – Orientation by Magnetism är berättelsen om denna lilla varelse.

Från dashboard till moodboard

Att göra en konstnärlig gestaltning av vetenskapligt material är en utmanande balansgång mellan konstens känsla och vetenskapens klarhet. Vid varje översättning mellan forskningsdata och konstnärliga uttrycksformer skapas nya abstraktioner och associationer. Meddelandets form får stor betydelse för hur mottagaren tar budskapet till sig. Fakta kallas hårda, medan mottagaren ofta är mänskligt mjuk.

Under arbetet med Magnotion vände och vred zoologen Eric Warrant och jag länge på forskningsresultatens innebörd. Det gällde att inte förlora budskapet i ivern att ”färglägga” datan. Mitt mål blev att med berättelse, musik, och grafik väcka en känsla av förundran och en större förståelse för Bogongens fascinerande förmåga. 

Ett exempel är musikvideon The Butterfly and the Flame med soulsångerskan Dolores Huremovic. Den handlar om hur vi människor skapar ”ljusfällor” som försvårar Bogongernas resa.

I Magnotion använde jag den avskiljande bildramen som ett genomgående tema. Den symboliserar begränsningen hos våra mänskliga sinnen, men också homeostasen, vårt livsfönster. Den gyllene inramningen är samtidigt lyxindustrins sätt att framhäva sådant som anses viktigt.

Magnotion – superior blend of distilled ideas

Exklusiv, Elegant och framför allt Exceptionell hör till lyxindustrins vanligaste slagord. Men jag tycker att orden egentligen hör hemma på kunskapens område. Vetenskaplig kunskap är dyrbar. Den är ofta resultatet av en lång förädlingsprocess. Kunskap både är och har ett värde. Ändå är det klockor, whisky och sidensjalar man väljer att slå in i lyxförpackning. I Magnotion behandlas kunskapen och berättelsen om Bogongen som en lyxartikel, som ett betydelsefullt värde.

Att veta något nytt är exceptionellt, elegant och exklusivt. Därför förvandlas forskningsresultaten till lyxigt presenterade parfymer – a Scent of Science –dofter som låter oss uppleva resans olika skeden. Vi 3D-scannade Vi 3D-scannade och printade också unika exemplar av Bogongen, för att skapa smycken, så att vi kan bära och pryda oss själva med kunskapen om Magnotion.

Parfymerna – a Scent of Science

Första pris i “Dela med dig”

Till vår stora glädje tilldelades Magnotion första pris i Forum för forskningskommunikations tävling ”Dela med dig”, som betonar ”inspirerande kommunikationsprojekt för kunskapsöverföring och samverkan”.

Årets Dela med dig-utmärkelse mottogs med motiveringen:

Magnotion överraskar med forskningskommunikation i lyxförpackning. De kopplar forskning om en liten nattfjärils navigation till musik, poesi, smycken och parfym – scent of science. Det är nyskapande, originellt och gränsöverskridande och visar att bara fantasin sätter gränserna för hur forskning kan kommuniceras.

Besök gärna Magnotion här: www.magnotion.org

Samarbetet mellan Eric Warrant, professor vid Lunds universitet, och Peter Lång, konstnärlig ledare för Purple White, ledde till vetenskapskommunikationsprojektet Magnotion.

/Peter Lång, kompositör och konstnär, Purple White

Magnotion producerades med stöd av European Research Council.


Purple White, som producerat Magnotion, är ett samarbete mellan forskare och konstnärer som är specialiserade på att jobba med vetenskapligt material. Namnet kommer från ”genetikens fader” Mendels strävan att från lila ärtblommor utveckla de mer sällsynta vita. Processen, att från det givna skapa något nytt, inspirerar i deras samarbeten.

De vill hjälpa forskarna med samverkansuppgiften och göra vetenskaplig kommunikation tillgänglig och tydlig. Kontakt: [email protected]

Läs mer om VA-medlemmen Lunds universitet här.


Lägg till en kommentar