GÄSTKRÖNIKA: Känner du till Systembolaget?

Det är ganska få svenskar som svarar nej på den frågan. I Sverige har vi ett alkoholmonopol som har de enda butikerna som får sälja alkoholdrycker över en viss styrka. Det är ett av våra två huvuduppdrag, att sälja alkoholdrycker med ensamrätt, utan vinstintresse och med ansvar. Det andra huvuduppdraget är att informera om alkoholens skadeverkningar. Det kanske inte är lika välkänt.

Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget AB. Foto: Jimmie Hjärtström

Just nu bedriver Systembolaget en kampanj som heter Annorlunda av en anledning. Och det är just det vi är – annorlunda. Vi säljer på ett annat sätt än andra butiker. Vi har inte extrapriser, lockvaror eller marknadsföring. I stället för att locka till merförsäljning har vi en ångra-vagn vid kassorna för den som kanske plockat på sig mer än den tänkt i butiken. För att nämna några exempel. Och anledningen till att vi är annorlunda är att alkohol inte är en vara som andra. Alkohol kan skada både den som dricker och personer i deras närhet.

Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig alkoholforskning prioriteras, tillsammans med forskning som är av särskild betydelse för förebyggande av alkoholskador.

En av de annorlunda verksamheter som vi bedriver för att kunna lösa vårt uppdrag är att finansiera forskning. Det är helt enkelt ett sätt för oss att säkerställa att det finns aktuell kunskap om alkoholens skadeverkningar. Vi avsätter pengar och ett oberoende forskningsråd fördelar medlen efter en årlig utlysning; de senaste åren har 10 miljoner kronor per år fördelats. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig alkoholforskning prioriteras, tillsammans med forskning som är av särskild betydelse för förebyggande av alkoholskador. Två miljoner kronor är vikta till ansökningar från juniora forskare och två miljoner kronor är vikta till av Systembolaget initierade fokusområden.

Ett nytt fokusområde för i år handlar om hur vi skaffar alkohol i Sverige och hur det eventuellt kan påverka konsumtion och skador i olika grupper av befolkningen. Även om vi har monopol på försäljning av alkohol betyder det inte att människor – inte minst unga – skaffar alkohol på annat sätt. Ett område som vi vill ha belyst är vilken roll sociala medier har för ungas och unga vuxnas tillgång till alkohol och om användningen av sociala medier som källa påverkar exempelvis konsumtionsmönster och skador. Ett annat område är studier som experimentellt studerar effekter av att sälja alkohol utan vinstintresse, som exempelvis butiksutformning (fysiskt och online), varuexponering, sortiment och personaltäthet. Kort och gott vårt annorlunda sätt att bedriva handel på. Det här är ett fokusområde som vi hoppas och tror ska intressera forskare utanför det ganska smala området alkohol- och beroendeforskning.

Vi vill få in många spännande ansökningar med olika perspektiv på både problem och lösningar.

Det är här jag vill be om er hjälp. För även om Systembolaget är välkända som forskningsfinansiärer för alkoholforskare i Sverige och övriga Norden så är vi okända inom andra forskningsfält. Hjälp mig gärna att sprida informationen så att vi får in många spännande ansökningar med olika perspektiv på både problem och lösningar. Ansökningsperioden pågår mellan den 15 maj och 15 september. Varje år.

/Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor vid Systembolaget.


Anna Raninen är ansvarig för alkoholforskningsfrågor vid Systembolaget. Systembolaget har fördelat medel till alkoholforskning sedan 1987. Ett oberoende forskningsråd – Systembolagets Alkoholforskningsråd – beslutar om vilka projekt som ska beviljas medel. Förutom att fördela medel delar Systembolaget ut priser och stipendier till forskare, arrangerar internationella, nationella och regionala forskningskonferenser och är ny medlem i Vetenskap & Allmänhet.

Läs mer om VAs medlemsorganisation Systembolaget här.


Lägg till en kommentar

2 kommentarer

  1. Philip Wildenstam |

    Och där slutar jag prenumerera på rss-flödet från er. Det här är inte forskning, det här är statligt finansierad propaganda.

    Svara
    • Cissi Askwall |

      Tack för din kommentar Philip! Texten är en gästkrönika skriven av Anna Raninen, som arbetar på en av VAs 96 medlemsorganisationer: Systembolaget. Innehållet ansvarar krönikören själv för. Vi erbjuder VAs medlemmar och andra som vi samarbetar med att skriva gästkrönikor om frågor som de brinner för, och som har koppling till VAs ändamål att främja dialog och öppenhet mellan forskare och allmänhet/samhälle. Vi hoppas att du vill fortsätta följa oss, även om du inte uppskattade denna text.

      Svara