Science clubs i skolan väcker nyfikenhet på naturvetenskap

Skapad:

2017-01-30

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Naturvetenskapliga fritidsklubbar där elevernas nyfikenhet och upptäckarglädje formar verksamheten har blivit en succé på Källängens skola i Lidingö. Modellen ska nu spridas till andra skolor. För att inspirera fler bjöd Källängens skola, Vetenskap & Allmänhet och IKEM in till ett välbesökt seminarium.

Björn Carlson, lärare på Källängens skola, är initiativtagare till science club.

– Jag börjar alltid med att visa eleverna en bild på universum. Astronomi är ett ämne som verkligen engagerar dem; det är spännande med universum, stjärnor och galaxer, säger Björn Carlson, lärare år 4-6 på Källängens skola, initiativtagare och eldsjäl bakom fritidsklubben.

Alla sjätteklassare på skolan bjuds in att vara med på fritidsklubben som ligger efter ordinarie skoltid var tredje vecka. Eleverna får själva välja experiment och får samtidigt fördjupa sig inom naturvetenskap och matematik. Aktiviteterna är inte betygsgrundande; tvärtom bygger verksamheten på frivillighet och nyfikenhet. Avhopp har inte varit ett problem. Snarare har grupperna vuxit och intresset som fritidsklubben väcker märks på de ordinarie NO-lektionerna.
– En elev sa att det är mysigt att hänga med kompisarna efter skolan. Då kände jag att jag hade lyckats! En förälder sa: Äntligen en fritidsaktivitet som inte är idrott!

Första gången anmälde sig 36 av skolans 100 sjätteklassare. Antalet ökade sedan snabbt. Ursprungstanken om två grupper som kommer varannan vecka fick snart utökas till tre grupper som kommer var tredje vecka, för att alla som ville skulle kunna vara med. Grupperna träffas 7-8 gånger per termin. Förutom att det är frivilligt och bygger på elevernas eget intresse är det viktigt att eleverna själva får genomföra experimenten och att de är ofarliga.

Hur det började

Hösten 2015 fick Björn Carlson tips om att ta med sina elever på Forskar Grand Prix. I tävlingen utmanar forskare varandra i att presentera sin forskning på fyra minuter. Vinnaren koras av en expertjury och publiken gemensamt.

Björn Carlson tog med sig två klasser till finalen på Nalen i Stockholm och såg eleverna fascineras av forskarnas korta, rappa framträdanden.
– Jag började fundera på hur jag skulle kunna ta tillvara på intresset, i en tid då svenska skolresultat inte är vad de skulle kunna vara, och när samhället skriker efter ingenjörer.

Efter möten med Vetenskap & Allmänhet, Unga Forskare och den egna skolledningen drog han igång en provverksamhet med naturvetenskapliga fritidsklubbar under vårterminen 2016.

”Äntligen lite kul matte!”
– elev, Källängens skola.

Skolledningen kan stödja

Tidsbrist kan vara ett hinder, men skolledningen kan stödja den ansvariga läraren genom att avsätta tid för läraren, omfördela arbetsuppgifter till andra lärare och se till att den ansvariga läraren enkelt kan bolla tankar och idéer med kollegorna.

– Det är oerhört viktigt att initiativet kommer från en engagerad pedagog. Det går inte att få aktiviteten lika bra om beslutet kommer uppifrån, säger Johanna Kvant, biträdande rektor på Källängens skola.

”Det här var askul, kör på”
– elev, Källängens skola.

Korta fakta om fritidsklubben:

Science club är:

  • Frivillig aktivitet efter skoltid,
  • För år 6,
  • Inriktad på naturvetenskap, experiment och teknik.

Hur?

  • Experimentbaserat,
  • Eleverna väljer experiment,
  • Experimenten genomförs, diskuteras och förklaras. Hands-on ett måste!
  • Två träffar per tre veckor, ca 90 min/gång,
  • Fördjupning inom det som just då studeras inom NO och matte. Stor fördel att ha fritidsklubben på den egna skolan (dessutom: inga transportproblem)!

Varför?

  • Det är kul!
  • Viktigt att väcka elevernas intresse för matte och naturvetenskap tidigt,
  • Även duktiga elever har rätt till stimulans och utmaningar,
  • Sverige ska vara en ledande kunskapsnation men ligger medelmåttigt i internationella mätningar för skolelever,
  • Lärosäten och branschorganisationer ser med oro på rekryteringsläget för framtiden.

Viktiga förutsättningar?

  • En rektor och skolledning som stödjer idén,
  • Avsatt tid i tjänstefördelningarna,
  • En mindre budget (hundralappar),
  • Kollegialt stöd och intresse,
  • Genomtänkt marknadsföring,
  • En engagerad kontaktperson.

Vilka experiment?

Var hittar man experiment?

Björn Carlsons slutord till deltagarna på seminariet är att våga prova:
– Våga vilja, vilja våga – det är inte så svårt!

Även IKEM – innovations- och kemiindustrierna i Sverige presenterade hur de jobbar mot skola och lärare. Deras material hittar ni här.

Alla lärare kan prenumerera kostnadsfritt på ungdomsmagasinet Allkemi. Elever i klass 7-9 eller gymnasiet kan själva beställa sin prenumeration, också det kostnadsfritt.

Här beställer ni Allkemi och hittar även annat skolmaterial från IKEM som laborationer för grundskolan, plastkunskap för grundskolan och gymnasiet samt draksagor för de yngre barnen: http://www.ikem.se/vi-arbetar-med_1/for-skolan-larare-och-elever/material-for-skolan-larare.

Kemins Dag äger i år rum den 20-21 oktober. Anmälningssidan där lärare kan beställa ett kostnadsfritt materialpaket öppnar i slutet på maj: www.keminsdag.se.

IKEMs nyhetsartikel om seminariet hittar ni här.

Vill du veta mer?

Kontakta Björn Carlson, Källängens skola
E-post: bjorn.carlson@lidingo.se

Ulla Nyman, Chef opinionsbildning på IKEM
E-post: [email protected]

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *