GÄSTKRÖNIKA: Upplysande naturvetenskapligt lärande

Tänk dig 430 engagerade lärare i naturvetenskap från hela Europa som träffas och delar med sig av sin bästa undervisning. Detta var precis vad som ägde rum under några dagar i juni i London på festivalen Science on Stage.

susanne
Under Science on Stage presenterade alla lärare som deltog exempel från sin undervisning i en mässa. Här presenterar Susanne Walan hur man kan arbeta med drama i undervisning om celler.

Jag hade den stora äran att vara en av dem som representerade Sverige. De intensiva dagarna innehöll mängder av workshops och seminarier samt samlingar med intressanta föreläsningar. Dessutom hade alla lärare utställningsbord i en stor mässa där man kunde se på material, experiment och exempel från undervisning. I år är det Ljusets år och huvudtemat för festivalen var Illuminating Science Education.

Vi bjöds bland annat på en fantastisk lasershow under en föreläsning av forskare från England som också berättade om vad laser är och hur det fungerar. Men festivalen bjöd naturligtvis på ett smörgåsbord av exempel på undervisning i naturvetenskap. För mig var det framför allt en workshop med ESA om Mission X, ett undervisningsprogram för huvudsakligen mellanstadieelever som fångade mitt intresse. Det är gratis att delta med en klass och allt material finns tillgängligt på nätet.

Andra exempel var två dataspel som presenterades dels från en grupp lärare från Tyskland, men även av en lärare från Kanada. (Ja, Kanada hade också representanter på festivalen, även om det var Science on Stage Europe.) Spelen handlade om ekologi och hållbar utveckling och verkade verkligen engagera elever. Även dessa spel kunde man få tillgång till utan kostnad! Just ekologiundervisning brukar jag tycka är lite svår att göra engagerande och kul, men det här tror jag på och vill testa.

När naturvetenskap sätts in i en kontext som intresserar elever blir det meningsfullt för dem.

PETrobot
Mannen i PET-flaskekostym visar på ett kreativt exempel på hur man kan arbeta med temat Hållbar utveckling.

I en av mina studier som precis har publicerats[1] visade det sig att elever från högstadiet blev väldigt engagerade i kemiundervisning när den hade en kriminalteknisk kontext. Även vanligtvis lågpresterade elever blev totalt uppslukade av undersökningarna. När jag frågade varför de tyckte att det var roligt blev svaret: ” Det här är ju på riktigt!” Liknande berättelser presenterades på Science on Stage.

Jag fastnade för ett tyskt bidrag som handlade om att undersöka mobiltelefoner ur olika perspektiv. Läraren visade hur de tittade på alla komponenter som finns i en mobiltelefon, vilka ämnen som finns i materialen, varifrån de kommer och hur de utvinns. Här kunde de också relatera kring frågor om hållbar utveckling. Mycket intressant. För de som undervisar yngre elever fanns det bidrag som knöt an till Harry Potter och ett annat som handlade om tomten. Bidrag från Italien och Frankrike visade exempel på undervisning i naturvetenskap med fokus på mat! Att hitta kontexter med naturvetenskaplig eller teknisk koppling är inte svårt, men vi måste välja kontexter som intresserar elever. Mobiltelefoner och Harry Potter är precis sådana exempel.

Ett av de mest bestående intrycken var nog ändå alla dessa engagerade lärare! Jag tänker att deras undervisning bör ha stor betydelse för att inspirera ungdomar i naturvetenskap och locka många till att vilja satsa på detta. Det finns hopp för framtiden. Under festivalen byggdes även broar till samarbeten mellan olika länder och nya vänner fann varandra. Science on Stage festivalen genomförs nästa gång i Budapest. Lärare kan ansöka om att få delta och presentera goda exempel från sin undervisning. Jag kan starkt rekommendera lärare att åka på detta då det är en källa till ny inspiration!

/Susanne Walan

[1] Publicerat i den australiensiska tidskriften Teaching Science i juni, nr 61 vol 2, s. 33-39.
Läs mer om Susanne Walans forskning (s.195): http://www.profiles-project.eu/Dissemination/PROFILES_Book/PROFILES_book3_geringe-Aufloesung.pdf?1407842758


Susanne Walan är lärare vid lärarutbildningen på Karlstads universitet sedan 20 år tillbaka. Hon har också arbetat med flera projekt för att stimulera ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik, bland annat Teknikerjakten. Sedan några år tillbaka är hon även ansvarig för science centret Kunskapsgatan vid Karlstads universitet. För närvarande arbetar hon på sin doktorsavhandling som handlar om undersökande och kontextbaserad NO-undervisning i grundskolan, med ett särskilt fokus på mellanstadiet. Hon är också projektledare för ForskarFredag i Karlstad 2015.

Läs mer om VAs medlemsorganisation KARLSTADS UNIVERSITET här.

 


Lägg till en kommentar

1 kommentar

  1. Birgita Klepke |

    Intressant! Att sätta in forskning i ett (för läsarna) begripligt sammanhang är precis vad samtliga intervjupersoner hävdar i boken Skriv populärvetenskapligt. Inte minst kemiprofessorn Ulf Ellervik. Birgita Klepke

    Svara