Internet of things och The One machine

Jag deltog nyligen när SICS (Swedish Institute of Computer Science) arrangerade sin stora årsdag. Deras VD inledde med att berätta om hur de balanserar projekt mellan industrinytta och behovsstyrd forskning med längre horisont och högre risknivåer. Det stora temat inför framtiden inom SICS område bedöms nu vara prylarnas uppkoppling. Vi ansluter nämligen alltfler apparater till internet. Allt från mobiler till pulsmätare och väckarklockor.

Ett inledande och inspirerande föredrag hölls av ”sociala medier-gurun” Johan Jardenberg, grundare av bl.a. Mindpark. Jag tänkte att det kan vara intressant att återge delar av det i ett blogginlägg för alla er som undrar om vad som händer när det gäller internetutvecklingen och sociala medier.

Jardenberg menade att friktionen mellan människa och maskin snabbt minskar och ansåg att vi nu kan se att offline och online alltmer smälter samman. Det vanliga nätbegreppet ”In real life”, IRL, används alltmer även när det omfattar sådant som sker på nätet. När vi är alltmer uppkopplade blir distinktionen offline och online mindre relevant och alltmer suddig. Jardenberg hade också nyligen varit i det nya biblioteket i Alexandria och diskuterat med internetaktivisterna i Nordafrika. Han var personligt övertygad att det som skett inte hade skett nu utan internet och sociala medier. Han ville dock poängtera att förr pratade vi om digitala medier, sedan gick vi över till att prata om sociala medier. I framtiden kommer vi nog att prata om något annat.

Han ville också understryka vad det betyder för nyhetsspridningen. Förr tog det två dagar för vår befolkning att få information om Tjernobylolyckan. Idag är inte sådant längre möjligt. Vi har en massiv våg av nya nyhetsförmedlare och det påverkar medielandskapet monumentalt. Inte heller är det längre tidningar och radio som är den största kanalen mot allmänheten. Aftonbladet.se var glada över 5 miljoner unika besökare 2010, men Facebook växer snabbare. Då har ändå Aftonbladet.se funnits sedan 1994, men Facebook endast funnits sedan 2006 i Sverige. En undersökning i USA visade också nyligen att 7/10 fick reda på Mikael Jacksons död via Facebook. Många andra googlade till bloggar eller Wikipedia och endast en traditionell nyhetskälla tog sig in på topp-tio-listan.

Han menade att mycket av det som styr är att vi vill vara en del av konversationen. Vi gillar generellt att delta i sociala konversationer och vi reagerar även starkt på feedbacken vi får i sociala medier. När du skrivit något som många bryr sig om så tar du till dig av återkopplingen. Det är det som gör oss så fästa vid sociala medier, vi vill ha återkoppling och aktiveras av den.  När vi delar med oss av vad vi gör så är det inte heller bara en projicering av vår identitet – det är en del av skapandet av den.

“We aren’t simply projecting identity, we’re creating it”

Jardenberg påminde oss också om att det enda stället där det går att se Obamas tal oklippt är på nätet (YouTube) och inte på TV. Han tyckte därför inte vi ska anta att digitala medier innebär kortare och mindre analyserande texter. Det finns egentligen fler möjligheter att skriva längre och mer informativa texter idag än förr. Han menade att visst kan vi gå i polemik om dessa frågor och säga att det var bättre förr – eller så försöker vi acceptera och använda de förutsättningar som nu finns.

Han tyckte också att det i sammanhanget är värt att påminna oss om att det mesta vi förutspått om internet har visat sig vara fel. Nya beräkningarna visar på att internet 2030 har samma kapacitet som hela mänskligheten när det gäller tankekraft. Vi har ingen aning vad det kommer att innebära och vad den tankekraften kan åstadkomma. Vi ser nu en stark trend mot att alla skärmar blir fönster in mot en och samma maskin, internet, ”The One Machine”. Vi vill ha allt sammankopplat, datorer, telefoner, iPads, kameror, vardagsrums-TV:n osv. Den utvecklingen sker mycket snabbt.

Tydliga trender Jardenberg sett är att vi rör oss mot att vara online kontinuerligt, att arbetstid och fritid smälter samman och delas upp mer i rolig och tråkig tid, att personligt blir alltmer publikt och att vår mänskliga kommunikation alltmer också sker via maskiner. Internet och sociala medier är inte heller längre en nördfråga. Kvinnor över 55 år är t.ex. den snabbast växande gruppen på Facebook enligt Jardenberg.

Han reflekterade även kort över att när alla kan ha hela världens samlade faktakunskap i fickan så kanske kompetens borde bedömas lite annorlunda än förr?

Klas-Herman Lundgren


Lägg till en kommentar