Ölforskning – behovsmotiverad eller nyfikenhetsdriven?

Skapad:

2010-09-03

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Inför helgen vill jag tipsa om två spännande nyheter som nyligen presenterats i USA: det friterade ölet och öl-isglassen.

Fried Beer från Fun Fried Beverages är ett resultat av tre års forskning (!), och är någon slags raviolikuddar fyllda med öl, och friterade. En chans att smaka har man på 2010 State Fair of Texas den 26 september. Gör den succé kanske vi har den i Sverige småningom…?

Det mer sommarfräscha alternativet ”the Hopsicle experience” är en djupfryst öl som äts som en sån där ”tryck-upp-isglass”. Alltså: Pinne i botten, tryck upp glassen allt eftersom du konsumerar den. Kan toppas med tequila för den hugade. Hur många års forskning som krävdes för denna fantastiska uppfinning framgår inte, men det behövs tydligen ett samurajsvärd för att öppna den.

Nå, vad tycker ni (à propos mina tidigare tankar kring det där med att etikettera forskning): Är det friterade ölet ett exempel på behovsmotiverad eller nyfikenhetsdriven forskning?

Uppdatering: Ser just att Clas Svahn har en notis om det friterade ölet på dn.se

/Karin Hermansson

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *