Intresse och engagemang avgör

Skapad:

2010-03-01

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Per Cederstam, mattelärare på NTI-gymnasiet i Malmö som fick Gleerups matematikstipendium 2009, intervjuades i Studio Ett i dag. Det som krävs, menade han, för att väcka ungas intresse för matte är att man själv är intresserad och kan koppla ihop den med något annat – något som redan intresserar eleverna. Dataspel, till exempel, fungerade bra i hans fall. För andra kanske musik kan fungera. Tyvärr, trodde han, är nog många lärare i de lägre årskurserna är inte själva så intresserade av matte, och då lär heller inte eleverna bli det.

Även i USA bekymrar man sig för ungdomarnas resultat i internationella mattetester, samt för att en för låg andel söker sig till yrken inom naturvetenskap och teknik (Science, Technology, Maths, Medicine= STEMM). På AAAS-konferensen i förra veckan lyssnade jag på några forskare, bland andra Jon D Miller, som i en longitudinell studie undersökt om/hur amerikanska elevers matematikkunskaper och intresse för matematik i skolan påverkar om de senare väljer att studera och söka sig till yrken inom dessa områden.

Det visade sig att elever som fick vissa mattekurser tidigare (de hade särskilt tittat på algebra) och de som bra betyg i matte klart oftare valde STEMM-inriktningar senare. Men allra mest inflytande hade föräldrarna. Deras utbildningsnivå och uppmuntran påverkade tydligt barnens senare val.

Alltså: lärare och föräldrar som visar intresse och uppmuntrar barnen påverkar i positiv riktning. Inte så konstigt, kan tyckas, och helt i linje med resultat i vår ungdomsstudie, men värt att påminna sig om när skoldebattens vågor går höga.

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *