Seglivade fördomar

I morse hörde jag på vetenskapsradion att flickors resultat på nationella prov i naturvetenskap hänger ihop med omgivningens förväntningar på, eller fördomar om, pojkar respektive flickor. I länder där människor i högre grad associerar naturvetenskap till män än till kvinnor klarar flickorna proven i naturvetenskap relativt sett sämre än i länder där man inte i lika hög grad tänker könsstereotypt. Kina var tydligen ”värst”, men Sverige klarade sig inte så bra som vi nog skulle ha velat heller.

Är man barn i ett land där naturvetenskap främst kopplas ihop med män, uppfattar man lätt som flicka att man inte har så mycket att bidra med. Och då är det stor risk att man faktiskt lyckas sämre, säger Nazar Akrami, Uppsala universitet, i radiointervjun.

Någon slags självuppfyllande profetia, alltså. Om omgivningen inte förväntar sig att tjejer ska ägna sig åt fysik eller kemi utan läsa franska  i stället, så sannolikheten stor att de inte klarar sig så bra i NOn i skolan. Eller om mamma går runt och säger att ”matte har jag aaaldrig fattat”  (någon som hört det någon gång?) så är risken stor att dottern börjar ogilla mattelektionerna. Inte helt oväntat, men intressant att det går att visa!

Det borde i förlängningen betyda att om vi gärna vill att fler tjejer väljer naturvetenskaplig (eller teknisk?) utbildning så är det föräldrarna, mormor och morfar, lärarna, faster Greta, reklammakarna… snarare än tjejerna själva som behöver påverkas.

Har Teknikdelegationen funderat på det?

Jag försökte hitta publikationen (som beskrivs som en studie av ”fördomar hos nästan 300 000 personer i 34 länder”) på nätet utan att lyckas. Tipsa mig gärna om ni hittar den!

Här är referensen för den som råkar ha tillgång till ett universitetsbibliotek runt hörnet: Brian Al Nosek, Frederick L. Smyth et al. National differences in gender-science stereotypes predict national sex differences in science and math achievement. PNAS, 22 juni 2009. Doi: 10.1073/pnas.0809921106


Lägg till en kommentar

0 kommentarer

  1. Åsa L |

    Artikeln är på gång i PNAS – ska komma i tryck de närmsta dagarna som jag förstått det. Jag har sparat ned den och kan mejla den till dig om du skickar mig din mejladress (min finns genom min profil)

    Svara
    • Karin |

      Stort tack för artikeln Åsa! Vilken fenomenal massa författare det var på den! Nästan som när de ”skjuter” i underjorden i CERN och sedan publicerar artiklar med 100 forskare…

      Ser också att det är TIMSS-data de använder (dvs inte nationella prov som de sa på SR), att Sverige hamnar nånstans i mitt-gröten både avseende könsrelaterade resultatskillnader och könsstereotypa associationer och att Jordanien tycks vara ”bäst” i båda dessa dimensioner! Men att Kina skulle vara sämst förstår jag inte riktigt…? Det ser ut som Chile eller Tunisien i diagrammet.

      Jag måste nog läsa på lite bättre. Intressant, i alla fall!

      Svara
  2. VA-bloggen · Projekt med effekt |

    […] Prenumerera via RSS ‹ Seglivade fördomar […]

    Svara
  3. Nisse |

    Har du någon gång träffat på en nördig tjej? Nej? Inte jag heller. Har du träffat någon nördig kille? Massor av gånger… Om en tjej har höga betyg i naturvetenskapliga ämnen är orsaken oftast att hon är ”duktig”, dvs hon har yttre förväntningar på sig. En kille som har höga betyg i naturvetenskapliga ämnen är det oftast för att han är en nörd. Med nörd menar jag en person som har ett geniunt intresse i ämnet och inte bryr sig om vad andra tycker och tänker.

    Som artikelförfattaren skriver så väljer ”duktiga” tjejer det som omgivningen vill att de skall läsa. Frågan jag ställer mig är dock, vill vi verkligen ha folk ute i arbetslivet som gör det de gör för att någon annan har sagt till dem det (de är ”duktiga/flitiga/snälla”) och inte för att de har ett geniunt intresse (nördar)?

    Svara
    • Karin |

      Hej Nisse!

      Ja, om du med ”nördig” menar tjejer som på riktigt är intresserade av naturvetenskap, matte och teknik så har jag absolut träffat sådana. Så att alla tjejer som är duktiga på dessa ämnen bara skulle vara det för att omgivningen tycker att de ska vara det tror jag inte på. Men jag tror att det finns både föräldrar och andra vuxna som avskräcker tjejer genom att t.ex. signalera att det är för svårt för dem.

      Visst vill vi ha folk som är intresserade av det de sysslar med ute i arbetslivet, både män och kvinnor! Så det gäller att inte döda deras intresse av alldeles fel skäl.

      Svara
  4. Nisse |

    Men en nörd skulle aldrig bry sig om vad omgivningen tycker! Tjejer, (men det gäller även vissa pojkar), är alldeles för snälla, för väluppfostrade. Det är nog snarare där problemet ligger.

    Är det normalt att spendera all tid vaken tid efter skolan framför en datorskärm? En nörd svarar, vem bryr sig? En väluppfostrad duktig tjej (eller kille för den delen) svarar: -Jag vet inte, vad tycker du?

    Svara
  5. Karin |

    Nu handlar ju inte naturvetenskap om att spendera ”all vaken tid” framför datorn. Det är väl kanske där en stor del av problemet ligger – att bilden av vad naturvetare gör är så skev.

    Svara
  6. Nisse |

    Om du är programmerare är det framför datorn du bör spendera tiden. Om du är biolog bör du spendera tiden ute i naturen eller på labben, om du är kemist bör du spendera tiden i kemilabben osv. Och när du inte gör något av ovanstående bör du spendera tiden vid en bok, tidning eller webbsida och göra research. Inte för att du är duktig snäll flicka, utan för att du är en nörd.

    Svara
  7. VA-bloggen · Barbie blir geek-chic ingenjör |

    […] och har glasögon – men de är förstås chict rosa, liksom laptopen. Så att de matchar städ-leksakerna i butikshyllan […]

    Svara