Vetenskap inget för unga

Skapad:

2007-11-13

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Kunskap är bra! Men ”vetenskap” uppfattas negativt av unga. Bilden av forskare i medier är stereotyp: en asocial, ibland galen man i labrock. Det visar en ny bred studie av ungas attityder som VA har gjort.

Image

VA har undersökt barns och ungdomars syn på kunskap, vetenskap, forskning och forskare och vad som påverkar dem. För att unga ska lyssna är det viktigt att budskapet förmedlas av en inspirerande och engagerad person.

Vilka ord som används har stor betydelse. Av djupintervjuer framgår att ”kunskap” och ”forskning” är genomgående positivt laddade medan ”vetenskap” har en negativ klang för många.

– Den som vill nå fram till unga bör spela på deras ”hemmaplan”. Deras egna arenor är framför allt hemmet, skolan och Internet, säger Karin Hermansson, utvecklingschef VA, som ansvarat för studien.

För att påverka ungas attityder är det viktigt att sätta in kunskap i sammanhang som upplevs intressanta och går att relatera till. Bra förebilder och anpassning till målgruppen behövs också. Det visar en genomgång av projekt och tävlingar som syftar till att öka intresset för naturvetenskap och teknik.

Unga har lägre förväntningar på vetenskapen och teknikutvecklingen än svenskar i gemen. Samtidigt tycker de inte att det är lika viktigt som äldre att satsa på svensk forskning i världsklass.

VAs studie består av:

Ungdomars syn på Vetenskap – analys av VA-data 2002–2007
Unga om kunskap – en djupintervjustudie
Galna, virriga och ondsinta? – bilder av forskare i medier för unga
Projekt utan effekt? – utvärderingar av N&T-initiativ under luppen

Pressmeddelande om studien
Kunskap äger – studien i korthet

Cissi Askwall

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *