ForskarFredag lockade tusentals nyfikna

2006-09-22

Vulkanutbrott, badbomber, spikmattor, Science Café och mycket annat. Ett fullmatat program lockade runt 4 500 att prova på forskning och möta forskare på och utanför Kulturhuset i Stockholm.

Fredagen den 22 september hade utlysts som Researchers´ Night av EU-kommissionen. I nio svenska städer och 22 europeiska länder anordnades evenemang som satte forskaren i centrum.

– Vi ville ge människor möjlighet att själva experimentera och prata direkt med forskare. På så sätt kan alla se hur forskning berör oss i vår vardag, säger Camilla Modéer, generalsekreterare för föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA. VA koordinerade de svenska evenemangen och arrangerade också ForskarFredag i Stockholm.

Varje timme fyrade geologer av vulkanutbrott med gnistregn och rejäl rökutveckling på ”Plattan”. Däremellan bjöd fysikdocenten Staffan Yngve på Science Show. Han låg bland annat på en spikmatta med betongblock staplade på bröstet. När blocken spräcktes med en slägga fasade publiken och tittade sedan fascinerat på prickmönstret efter spikarna på docentens nakna rygg.

Intill testades ollies, kickflips och andra skateboardtricks med fysiker som instruktörer. Den som ville kunde också redesigna sina skor med guidning av utbildade designers. – Jag hoppas att vi har kunnat avdramatisera en del av den ibland överdrivna respekt som många har för vetenskap och forskning, sade Jennie Johansson från Vetenskapsfestivalen i Göteborg som stod för inslaget kallat Street Science.

Allra flest besökare hade Unga Forskare som bjöd på kvävefryst godis och provliggning på spikmatta. Att tillverka badbomber med hushållskemikalier lockade också både barn och vuxna och tidvis ringlade kön lång. Många passade på att studera maskar i mikroskop, lära sig att bestämma åldern på sälar och höra hur nya fågelarter nyligen upptäckts.

KTH-studenter demonstrerade en egenhändigt byggd racerbil. Marinarkeologer visade vad som döljer sig på Riddarfjärdens botten. Kriminaltekniker och historiker förklarade hur hundratals år gamla brott kan avslöjas med moderna metoder. Polarforskare berättade hur det är att arbeta i 50 minusgrader och erbjöd hugade att prova en överlevnadsdräkt i fontänen på Sergels torg.

I ett lugnare hörn kunde man lösa sudoku tillsammans med matematiker, testa sin kreativitet med finurliga övningar och spela lärorika datorspel online på Nobelprize.org. Andra valde att ”leka doktor” genom att ställa diagnoser på virtuella patienter eller bläddrade försiktigt i handskrivna brev från kända svenskar.

Dagens mobilfunktioner och morgondagens datorspel lockade många, liksom cykeln där man direkt kunde se hur mycket energi trampandet alstrade. Det fanns också ett spel där dokusåpaformen användes för att simulera energianvändning i ett hus. Minst ansträngning krävde Mindball – ett spel styrt av hjärnvågor där den som slappnar av mest vinner.

I insuttna soffor och fåtöljer möttes forskare och intresserade i samtal om bland annat hur depressioner kan botas, vad laserljus kan användas till, när kravaller uppstår och varför unga ofta urskuldar berusat beteende. 14 samtal avlöste varandra.

– Att forska verkar vara ett roligt jobb, som kräver att man är nyfiken och vill kämpa, sade en 14-årig tjej som besökte ForskarFredag och som själv kunde tänka sig att bli forskare.

På Stockholms Akademiska forum pågick hela kvällen ett välbesökt Science Café där forskare från Stockholms högskolor och universitet diskuterade olika aspekter av njutning tillsammans med publiken. SVT 24 filmade samtalen och utanför kunde man prova vanilj, choklad, lavendel och andra njutningar från växtriket.

– Det är fantastiskt att så många var intresserade av att vara med på ForskarFredag, både besökare och medverkande forskare. Vi hoppas att evenemanget öppnat mångas ögon för forskningens betydelse och gett en inblick i hur roligt det är, säger Camilla Modéer.

Medverkande organisationer var AstraZeneca, Bergianska botaniska trädgården, Danshögskolan, Diamorph, Ericsson, Förbundet Unga Forskare, Försvarshögskolan, Handelshögskolan, Historiehuset, Interactive Institute, Karolinska Institutet, Krisberedskapsmyndigheten, KTH, Lärarhögskolan, Naturhistoriska riksmuseet, Nobelmuseet, Nobelprize.org, Polarforskningssekretariatet, Statens maritima museer, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Stockholms universitet, Swedish Institute of Computer Science, Södertörns högskola, TAM-Arkiv, Tekniska museet, Vattenfall, Vetenskaps-festivalen i Göteborg och Ytkemiska Institutet.

ForskarFredag Stockholm samordnades av VA i samarbete med Stockholms Akademiska Forum och Lava och stöddes av EU-kommissionen, Sparbanksstiftelsen Första, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet och VINNOVA.

Cissi Askwall